lørdag 9. april 2011

Sommer på jorda, smil overalt

Med 31 grader i skyggen, skyfri himmel og fri fra skolen, er det herlig å kunne ta seg turen til Jardin Public med gode venner. Denne uka har vi oppholdt oss en del timer i parken (kanskje litt for mye da jeg er rød som en hummer) med jordbær, musikk og en god bok og kan konstantere at sommeren har ankommet Bordeaux!

Jeanettes bursdag

I forbindelse med Jeanettes bursdag, hadde vi i går en piknik ved elven. Det var veldig koselig og det var mange som tok turen. Det er ganske mildt ute om kveldene, så det er ganske herlig å sitte ute.

Pique-nique sur le Quai
Jeanette, Eliška (Tsjekkia) og jeg
Clémént, Carlos og Anas
Luis, Larissa, Carlos, Fer og Nestor
Piknik

torsdag 7. april 2011

San Sebastián

Mandag til onsdag denne uken tok jeg, Eliška, Jeanette og Carlos toget over grensa til Spania, nærmeste bestemte San Sebastiàn. Byen består av flere strender og er et av Baskerlands fremste turistmål. Det er også mange som tar seg turen hit på grunn av de mange surfemulighetene.

Med skyfri himmel og 30 grader i skyggen var bikinisesongen i gang for fullt i San Sebastiàn. Det litt kjølige vannet lot oss ikke stoppe fra å ta noen svømmeturer. Man skulle tro det var midt på sommeren, været kunne ikke vært mer perfekt. Vi fikk også spist god tapas, gått turer og blitt kjent med nye mennesker. Da vi skulle spørre etter veien til en pub, viste det seg at vi hadde kommet i snakk med en erasmusstudent fra Tyskland, som inviterte oss med på erasmusfest dagen etterpå. Det var veldig moro, og vi ble kjent med folk fra overalt, til og med Norge. Erasmusstudentene her var mye mer åpne enn i Bordeaux og det er ikke umulig at vi tar oss turen tilbake en gang senere i semesteret.

Amerikanske Michael, Carlos, Eliška, jeg og tyske Enrico
Etter noen fine dager i Nord-Spania, tok jeg toget hjem igjen. Med brann og strømstans på togstasjonen i Dax, blitt flytta over på buss med ødelagt air condition-anlegg, flytta over til et annet tog et sted langt unna alt, brukte jeg nesten 7 timer på en tur hjem, som skulle ta rundt 3 timer.

søndag 3. april 2011

ANSA Frankrike Landsmøte 2011

Helgen 1.-3.april var det tid for landsmøte i ANSA, som i år ble lagt til Bordeaux. Vi var totalt 46 nordmenn samlet, der de fleste til vanlig studerer i Toulouse. Jeg møtte noen av disse på kontaktpersonkurset i Montpellier i høst, men de fleste var nye. Det var utrolig koselig å være såpass mange nordmenn, og bli kjent med nye mennesker. Fredag gikk vi ut og spiste, samt en tur på en pub på Place de la Victoire.

Lørdag møtte vi opp på Hotell Ibis hvor møtet skulle holdes. Her ble det gitt en god del informasjon, vi fikk en god lunsj på restaurant, og det ble til slutt valgt et nytt styre for ANSA Frankrike. Selv om jeg avslutter mitt utenlandsopphold til sommeren (foreløpig...), var det utrolig moro å være med på. Om kvelden gikk vi på en restaurant i sentrum hvor vi fikk masse god mat og drikke, før vi satte kursen mot et utested.

mandag 21. mars 2011

Saint-Malo

Etter Mont St. Michel, tok vi to busser før vi kom frem til St. Malo, en liten byen ved kysten nord i Frankrike. Byen har 50 000 fastboende, men øker til hele 200 000 på sommerstid.

søndag 20. mars 2011

Mont Saint-Michel

Etter Rennes, satte vi kursen mot Mont St. Michel, en liten tidvannsøy i regionen Normandie. Øya har en omkrets på rundt 960 meter og strekker seg 92 meter over havnivå. Kirken på toppen når en høyde på 155 meter over havnivå. 3,2 millioner tar seg turen til Mont St. Michel hvert år, som gjør det den tredje mest besøkende turistattraksjonen i Frankrike, etter Eiffeltårnet og Versailles. Øya består av 50 fastboende, og har siden 1979 stått på UNESCO's verdensarvliste.

Øya var tidligere bundet til fastlandet via en tynn landlinje under vann ved flo. Stedet er derfor en øy halvparten av tiden og knyttet til fastlandet resten av tida. Mont St. Michel har blant annet vært en inspirasjon til utformingen av Minas Tirith i den siste Ringenes Herre-filmen.

Man merker at det går mot sommer i Frankrike. Det var til tider uutholdelig varmt å gå, så det var godt å sette seg i solen og slappe av til bussen kom og fraktet oss videre.

lørdag 19. mars 2011

Rennes

Neste stopp på turen var Rennes, hovedbyen i regionen Bretagne. Her gjorde vi ikke stort annet enn å vandra litt rundt, få oss litt mat, og til slutt sette kursen mot en pub.