lørdag 4. september 2010

Skolestart

Da var det på tide med litt oppdateringer. Har så vidt startet på skolen her borte, og det ser lovende ut. Da skolen ikke har kjempestort utvalg av emner undervist på engelsk, har jeg blitt plassert i 4. klasse. Tar likevel kanskje et par fag fra 3. klasse. Her kan man velge mellom retningene "Finance" og "Marketing", og basert på mine valgemner har de plassert meg i "Finance". Tror det kan bli tungt og vanskelig, og lange skoledager! Noen fag varer fra kl 8 om morgenen og slutter kl 17:15, og da har man samme faget hele dagen. Timene slutter seinest kl 19:00. I tillegg varer timene i 1,5 time, så 5 minutters pause, før man har 1,5 time til. Intensivt, og ikke noe jeg er vant til fra før. Også har vi innimellom lange skoledager på lørdager.

Hittil har jeg kun tatt franskkurs og et fag à la Grunder-faget på UiA, nemlig "Challenge Game". Her ble vi delt opp i grupper, med 1 utvekslingsstudent per gruppe. Over tre dager skulle gruppa jobbe med et case som ble presentert for profesjonelle. Faget gikk utelukkende på fransk, så var til tider ganske håpløst å henge med.

Første uka hadde vi språkkurs tre dager, mens vi resten av semesteret skal ha det en gang i uka. Kurset tar vi med en annen skole og vi er omkring 25 stk. i klassen. 

Ellers har tiden gått til å bli kjent med andre utvekslingsstudenter (vi er 20 stk på vår skole + 6 stk. på en skole vi samarbeider med) og andre franske studenter. De er veldig hyggelige, og selv om flere kan lite engelsk, prøver de å prate likevel. Har innsett at fransk virkelig er et vanskelig språk, men det kommer seg litt etter litt. Å lære seg fransk er uten tvil den største utfordringen jeg har tatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar