tirsdag 11. januar 2011

Spontantur til Paris

Vi hadde snakket om det kvelden før at vi kanskje skulle ta oss en tur til Paris siden ikke undervisningen ennå har begynt, og siden en av oss ikke har vært der før. Tidlig lørdags morgen blir jeg vekket av telefon fra Aldo, en meksikaner fra forrige semester som reiser hjem i morgen kveld; "Togstasjonen om en time - Vi skal til Paris!". Etter å ha pakket i full fart og kommet meg til Gare St. Jean, satte jeg, tre meksikanere og en spanjol oss på toget til Paris, uten å ha booket noe sted å bo.

Etter fire timer var vi vel fremme, kjøpte mat, og fant frem til et hostell de visste om. Det lå i gåavstand til togstasjonen, så var veldig greit. Etter å ha slengt fra oss bagasjen på rommene, var det på tide å utforske byen. Det var allerede ganske mørkt, så det var ikke så mye å se. Vi gikk en tur til Eiffeltårnet, Avenue des Champs-Élysées og en utstilling med biler.

La Tour Eiffel
Luis, Carlos, Aldo, Carla og jeg


Jeg og Aldo
Avenue des Champs-Élysées
- Hmm, hvor skal vi gå i morgen?
Dagen etter tok vi oss ennå en tur til Eiffeltårnet, i dagslys, og bestemte oss for å ta trappene opp til andre etasje. Siste etasje var dessverre stengt - slik som forrige gang jeg var der. Vi tok også en tur innom L'Hôtel national des Invalides, Arc de Triomphe, Place de la Concorde, Notre Dame og Moulin Rouge. Slitne trasket vi hjem gjennom hele byen.

L'Hôtel national des Invalides
Skøytebane oppe i Eiffeltårnet
Utsikt fra Eiffeltårnet
Arc de Triomphe
Arc de Triomphe
Place de la Concorde
Place de la Concorde
Luis, Carlos, Carla og Aldo
Utenfor Louvre
Notre Dame
Messe i Notre Dame
Notre Dame
Moulin Rouge
Hvor er vi?: Gikk oss vill flere ganger på veien hjem (Foto: Luis)
Siste dagen var det tid for å besøke Musee du Louvre, hvor vi tilbrakte en del timer. Etter dette var det på tide å komme seg hjem, og seint mandags kveld var jeg tilbake i Bordeaux, etter en meget vellykket tur til Paris.

Musee du Louvre
Musee du Louvre
Mona Lisa

Musee du Louvre

2 kommentarer:

  1. jeg vil også til Paris!!! Men jeg vil til disneyland :D

    SvarSlett
  2. Var i Disneyland før jul, men reiser gjerne igjen om du tar deg turen! :)

    SvarSlett