tirsdag 8. februar 2011

Uken som gikk

Den amerikanske læreren vi hadde i faget "Organizational behaviour" på mandag, som for øvrig er et meget interessant fag (lever riktignok ikke opp til emnenavnet), vet virkelig å forelese. Han forteller gode historier fra sin fortid og det er umulig å kjede seg i timene. Han er riktignok ganske streng, og peker ut folk og "griller" de med spørsmål. Men det han virkelig la vekt på, var viktigheten med å skaffe seg kontakter. For hans del kunne vi være ute hele natten og bli kjent med mennesker, så lenge vi rakk forelesningen klokken åtte om morgenen. Vi er jo erasmusstudenter, så det skal nok ikke være altfor vanskelig å følge rådet hans!

På tirsdag ble vi bedt på fest til flere franske på skolen, hele klassen vi har i det ene faget. Det var veldig hyggelig og de kom og snakket en del med oss. Etterpå gikk vi på en cubansk bar kalt "La Calle Ocho", før vi dro på nachspiel til noen franske i klassen. Det var veldig koselig, og vi får sakte, men sikkert noen nye franske kontakter. De vi kjenner fra forrige semester har forlatt Bordeaux, så vi har ikke så mange franske venner igjen her. Og dette er jo en god måte å lære fransk på!

Og for å opprettholde "gå ut og møt nye mennesker og kom rett til skolen"-holdningen til vår amerikanske foreleser, tok jeg onsdag turen til Connemara Irish Pub for "Soirée parrainage Erasmus", en fest for utenlandsstudentene i Bordeaux. Her kom jeg ganske seint da jeg var hjemme og leste til "Recrutement"-eksamen vi hadde dagen etter. Her var det imidlertid en del franske også, så jeg ble gående med noen franske studenter på skolen min. De er veldig hyggelige og snakker godt engelsk (noe som er litt dumt da vi skifter over til engelsk i stedet for fransk).

Torsdag hadde jeg min første franske eksamen. Det gikk helt greit. Jeg klarte i det minste å skrive ned noen sider, uten det mest avanserte språket eller innholdet, men det gikk bedre enn forventet. Skulle imidlertid hatt litt lenger tid, det var en stor stiloppgave.

På kvelden var det tid for "SAIL'INSEEC"-party. Seileforeningen på skolen arrangerete først en apero på skolen, der vi var et par timer. Det var fullt av folk overalt, og man skulle ikke tro det gikk så mange på skolen. Vanligvis ser vi kun en brøkdel av disse. Senere på kvelden skulle vi på H36, en club skolens studentorganisasjoner ofte bruker for arrangementer. Her var det ennå flere folk, og jeg kan forstatt ikke forstå at alle disse går på skolen min. Vi ble hengende med noen franske som går i klassen, de er veldig hyggelige.

Fredag gikk vi på restauranten "L'Entrecôte", hvor man betaler 16 euro og får en forrett og en hovedrett (entrecôte). Her er det alltid lang kø og vi møtte opp en halvtime før restauranten åpnet for å sikre oss plass. Maten var veldig god, som alltid. Etter dette dro og flere til Luis og Carla, før jeg måtte skynde meg til togstasjonen halv tolv på kvelden for å hente Sunniva! Sunniva skal være her til torsdag, veldig koselig å få besøk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar