søndag 17. oktober 2010

Streik i Frankrike

Favoritthobbyen til franskmenn er å streike, de streiker for alt! Denne gangen, som du sikkert har fått med deg, streik mot å heve pensjonsalderen med to år, fra 60 til 62 år. Helt siden jeg kom hit har det vært jevnlige streiker i byen, fire ganger på en måned! Alt stopper opp og det er fullstendig kaos i sentrum. Trikkene går ikke, folkemengder sperrer gatene og flytrafikken rammes. Jeg er heldigvis ikke avhengig av transport til skolen, men da foreldrene mine kom på besøk i helgen var flyet betydelig forsinket på grunn av streiken. Velkommen til Frankrike!

Litt bilder jeg tok fra streiken i Bordeaux på lørdag:

.

5 kommentarer:

  1. Jeg skal på utveksling til Troyes, Champagne etter jul og lurer på om du har noen tips eller råd om hvordan det er å studere i Frankrike? :) Det virker veldig spennende ut i fra det du skriver her på bloggen ihvertfall =)

    SvarSlett
  2. Heisann!

    Så gøy at du også skal til Frankrike! :)

    Synes det er vanskelig å komme med noen tips og råd. Vil du lære fransk er det bra å bli kjent med franske studenter, og praktisere en del hver gang du har muligheten. Blir fort at man henger med de andre utvekslingsstudente (som meg) og snakker engelsk mesteparten av tiden.

    Ellers er det viktig å bli aktiv i begynnelsen, være med på det som skjer.

    Det er bare å glede seg, utveksling er gøy!

    Kunne skrevet masse, men hvis du lurer på noe spesielt, send meg gjerne en mail på caroline_lund89@hotmail.com, så skal jeg svare så godt jeg kan! Hadde vært gøy å kommet i kontakt med norske studenter andre steder i Frankrike :)

    Caroline

    SvarSlett
  3. Hei igjen! Kom helt plutselig over denne kommentaren jeg skrev her for lenge siden når jeg søkte etter noe på google. Har aldri sett svaret ditt, men jeg kan jo svare nå ;)Nå ar jeg vært på utveksling og det var helt fantastisk. Troyes c'est magnifique. Ser ut som du fremdeles er i Frankrike, leste litt nedover bloggen din. Du er heldig, jeg savner det så utrolig mye. Beste jeg har gjort i mitt liv. Jeg har lært så mye om meg selv og vokste virkelig opp i løpet av de 6 mnd. Skal på reunion 1. mai og jeg gleder meg helt sykt mye. Nyt resten av tiden din :D

    SvarSlett
  4. Ser nå i etterkant at du skrev sist i 2011, ikke 2012. Jaja ;)

    SvarSlett
  5. Heisann! Så bra du trives på utveksling! :) Er ikke lenger i Frankrike nei, er vel ett år siden jeg kom hjem igjen - tiden går så fort! Men skal ut igjen da, til Korea denne gang, så er ikke helt ferdig med utveksling :)

    SvarSlett